‘Het golft, het kabbelt, het knipoogt, verleidt, houdt in, geeft gas, altijd op de adem van de muziek en altijd alsof het nooit anders geweest is.
Steenbergen speelt met autoriteit en geeft zo haar eigen soms speelse soms wonderschone visie op deze geleende kroonjuwelen uit het cellorepertoire.’
mens en melodie
Bovenstaande woorden hebben betrekking op mijn eerste Bach cd die, op een paar her en der rondslingerende exemplaren na, enkel nog digitaal verkrijgbaar verkrijgbaar is. Ik beloof al jaren dat er een opvolger komt. Ik ben die belofte nu eindelijk aan het inlossen. Het wordt geen cd met enkel cello suites. Ik hoop maar dat het toch de goedkeuring kan wegdragen.
Bandcamp | Spotify | YouTube | Apple Music
Kwintbasgitaar
De gitaar op de cd klinkt een reine kwint lager dan een ‘normale’ klassieke gitaar en daarom noem ik het een kwint bas gitaar. Toen ik deze gitaar voor het eerst bespeelde dacht ik onmiddellijk aan de cellosuites, als het perfecte repertoire voor dit instrument. De meeste gitaristen voegen harmonieën toe aan het origineel. Ik vind de muziek perfect zoals die is. De gitaar is gemaakt door Otto Vowinkel.
Stemming
De stemming van een klassieke gitaar is E A d g b e’
De stemming van deze kwint bas gitaar is A D G c e a
De stemming van een moderne cello is C G d a
Partituur
Ik heb gebruik gemaakt van de vioolversie uit Bach, The Fencing Master, van Anner Bijlsma, gebaseerd op Anna Magdalena Bach’s manuscript in de Reinhardt edition, en Bach Sechs Suiten für Violoncello solo, Urtext, Edition Peters, nr 9054.
Line up
Esther Steenbergen kwintbasgitaar
Olga Franssen recording director
Jaime Rodriguez recording engineer
Bernard Joosten mixing engineer
Recording Studio Camino Music Amsterdam
Track list
Nr. 1 G BWV 1007 Prelude, Allemande, Sarabande, Menuet I&II, Gigue
Nr. 2 d BWV 1008 Prelude, Allemande, Sarabande, Menuet I&II, Gigue
Nr. 3 C BWV 1009 Prelude, Allemande, Courante, Menuet I&II, Gigue
Blogberichten Bach
The Goldberg Variations
A river of notes.A kind of Saturday morning cartoon silliness.A a pretty desperate chord.En wat te denken van de omschrijving van de Goldberg Variaties:A desert of happiness and oases of sadness. Niet alleen Denk’s spel is prachtig ook zijn taalgebruik is briljant. Zijn fantastische toelichtingen staan op een verassings-DVD,…
collegaatje
Ik speelde de eerste cellosuite van Johann Sebastian Bach op een gitaarfestival in China. Na afloop van het concert kreeg ik bloemen van een klein meisje dat op de eerste rij had zitten luisteren. Ze speelde zelf ook gitaar. En ook de prelude uit de eerste cellosuite. Ze…
Fans
Ik heb vijf fans. Wellicht zijn het er meer maar van vijf weet ik het zeker. Zij mailen mij af en toe en komen vrijwel altijd naar mijn concerten. Ik tel ze op de vingers van één hand: de notaris, de pianostemmer, de redacteur en twee gepensioneerde muziekliefhebbers. Ik…
Menuet
Ik speel elke ochtend een suite van Bach. Dat is nergens voor nodig maar heerlijk om te doen. Terwijl ik daar mee bezig ben vraag ik me af hoe je de dansen danst die in de suite voorkomen. De ervaring leert dat wanneer je de dans kunt dansen,…
Blijf op de hoogte
Luister
Social
Foto’s
Zoek
Zoek in deze website